La Xortà

La serra de la Xortà o Aixortà, frontera natural entre la Marina Baixa, la Marina Alta i el Comtat, tanca per l’oest la serra de la Serrella; compta amb altures que superen els 1.000 metres com la Penya de l'Hedra (1.001 m.), el Morro Blau (1.126 m.) o la Penya Alta (1.218 m.). La Xortà i la penya del Castell formen part d’una ruta que recorde amb molta estima, em va encantar el tram de pujada al castell, el camí de la Xortà era preciós per la seua frondositat, i els arcs eren increïbles.

Personalment la recomane completament, però vullc que tingueu en conter les següents recomanacions: Es tracta d’una ruta molt llarga, d’uns 23 quilòmetres, pel que vos oferim diferents variant de sortida (un abandó a temps a la muntanya és una victòria!). Així, la ruta que vos presentem recorre completament la Xortà passant pel castell de Castell de Castells, puja a la Xortà (Penya Alta i Morro Blau) i torna pels Arcs d’Atanços. Estigueu atents al text, ja que en ell vos oferim en tot moment opcions per a tornar al poble.

Una observació: si decidiu fer la ruta sencera, tingueu en conter que la senda dels Arcs fineix a la carretera de Tàrbena, i a ningú ens agrada tornar per asfalt. A la ruta vos proposem tornar per una pista fins el poble, però sempre podreu deixar un vehicle a la carretera per estalviar-vos uns quilòmetres de pista.

Mapa detallat, perfil i estadístiquesCom arribar-hi

Ascensió al Castell

Ens dirigirem a Castell de Castells per la carretera CV-720 que prové de Benigembla, Xaló i Alcalalí (tireu de Google Maps). Situats a Castell de Castells, ens dirigim cap al sud del poble buscant la carretera CV-752 de Tàrbena (si no voleu tornar dels arcs per carretera, busqueu l’inici de la senda dels Arcs des d’ací i deixeu un vehicle). Creuarem per un pont el riu de Castells i girarem a l’esquerra fins que tindrem que realitzar la primera tria: hi ha un camí que es dirigeix, primer per pista i després per senda per l’àrea recreativa del Castell, fins la penya del Castell. Pocs metres endavant hi ha una altra pista a la dreta que connecta amb el sender anterior a poca distància de la penya del Castell. Nosaltres triarem aquesta segona opció, més còmoda, encara que la opció del sender és més recomanable; així que la decisió és vostra. Si només voleu pujar al castell, penseu que sempre podeu pujar per la pista i baixar per la senda o al revés.
Si seguim per la pista, després d’unes corbes i una llarguíssima recta veurem un encreuament a l’esquerra que condueix a una caseta. Memoritzarem aquest encreuament, ja que per ella tornarem a la fi del trajecte complet. Poc a poc anirem pujant, fins assolir el coll del Castell on veurem un encreuament. Poc abans de l’encreuament una pista connecta per la dreta, és la que ve del poble pel barranc de Gaspar i l’àrea recreativa.

La penya del Castell

Però tornem a l’encreuament. Per l’esquerra ens dirigiríem a la Xortà, recte descendiríem a Guadalest i per la dreta ens acostarem a la penya del Castell, sempre visible a l’horitzó, i al castell. Així que girarem a la dreta i anirem ascendint paral·lels a la penya del Castell, fins que prendrem un sender a l’esquerra pel qual arribarem al castell de Castells, envoltat d’un replanell ple d’herba.

El castell de Castell de Castells

El castell de Castell de Castells controlava la unió de les valls de Castells i Guadalest. Format per dos recintes, compta amb una torre quadrangular amb un aljub i restes de muralles. Era un dels castells majors anomenats al pacte del Pouet propietat d’Al-Azraq, i fou abandonat el segle XVI. Però més espectacular encara que les ruïnes són les vistes, increïbles: al nord, la vall de Pop i Castell de Castells, amb la serra d’Alfaro, la Safor i el Mondúver al fons; al sud, l’embassament i poble de Guadalest, l’Aitana i el Puigcampana; a l’est la Xortà, i lo millor a l’oest, l’espectacular canal de la Mallada del Llop i la Serrella.
Veurem un sender a l’oest què, al fons, connecta amb la Mallada del Llop. Memoritzeu aquesta opció, ja que és una variant interessantíssima per a pujar a la Serrella des de Castell de Castells, una de les serres més precioses de la província de València que prompte narrarem al bloc, ja que conta amb quatre cims de 1.300: la Mallada del Llop, la Serrella, el Pla de la Casa i l’Hedra. Tornarem pel mateix camí fins l’encreuament.

La Mallada del Llop des del castell
Variant de tornada:  si volem tornar al poble, buscarem una pista a l’esquerra que empalma amb el barranc de Gaspar i baixa al poble per un sender per l’àrea recreativa del Castell i l’alberg. Si ens sentim amb forces, seguirem recte en direcció a la Xortà.

Camí de la Xortà

La pista s’interna en un frondosíssim bosc fins assolir un encreuament. Si sou valents i teniu ganes de pujar al cim de la Xortà, anirem cap al sud i girarem a la dreta.

Cingles de la Xortà. Al fons destaca la Bèrnia
Variant per a retallar fins els Arcs: si volem retallar camí i oblidar-nos de senders que crestegen, girarem cap a l’esquerra (en aquest cas, si prenem el primer encreuament a l’esquerra arribaríem als arcs), i si continuarem recte arribaríem, per una pista amb una de les pinedes més frondoses i precioses que conec, fins la font dels Teixos, des de la qual podem fer cim a la penya Alta. Com sempre, la decisió és vostra, ja que la opció que vos oferim a continuació, més muntanyera, cresteja per la serra.

Supose que els més valents estan llegint aquest punt, així que anem allà. Seguirem la pista de la dreta fins la seua finalització (obviant un ramal que surt a la nostra dreta) i prendrem un sender què, després de passar per l’esquerra d’un corral, cresteja la Xortà; al poc podrem fer cim a la penya Alta, 1.218 metres, i aturar-nos a descansar i gaudir de les vistes.

Refugi de la font dels Teixos

Descendirem i connectarem de nou amb el sender anterior que ens durà en poc temps fins la font dels Teixos, on es troba un cridaner refugi d’estil alpí i una font. Si encara ens sentim amb forces  podeu ascendir al Morro Blau seguint la pista que hi ha a la dreta de la font dels Teixos, són uns 2.5 quilòmetres per pista molt còmodes fins arribar al cim i a la caseta d'observació, passant al tornar per la nevera del Clot del Morro Blau.

Cim del Morro Blau. Al fons, Bèrnia

Clot del Morro Blau
Variant de tornada: a l’encreuament decidiu, si continuar la pista fins connectar amb l’encreuament del Castell, o buscar els Arcs.

Camí dels Arcs d’Atanços

Si optem per anar als arcs, el sender ens durà de nou a una pista que seguirem sempre en direcció nord fins assolir el sender dels Arcs d’Atanços, dos colossals ponts naturals de pedra connectats entre si per una columna, molt espectaculars per les seues dimensions.

Arcs d'Atanços

Seguirem la pista en direcció nord fins que arribem a la carretera de Tàrbena, junt a la penya Escoda. Si hem estat previsors, tindrem un vehicle esperant-nos. En cas contrari, seguirem una pista que acabàvem de passar a l’esquerra i què, després d’unes quantes revoltes, ens deixarà vora una casa a la pista que es dirigeix a Castell de Castells.

Una foto per al record: desembre del 2000 al castell de Castell de Castells

Vista aèria de la Xortà i la Serrella, amb Guadalest a l'esquerra

A continuació adjuntem el mapa amb la connexió Castell de Castells-Penya del Castell-Mallada del Llop-Nevera de la font del Noguer.

Mapa detallat, perfil i estadístiques

Rutes relacionades:

Els Arcs d'Atanços
El Morro Blau
La Serrella. Circular de Famorca
Els Frares de la Serrella"
Integral la Serrella - la Xortà, de Benasau a Bolulla

Comentaris

1. Que poc m'agraden les pistes però la de la Xortà és una pasada

ResponElimina
  2. Em falta la connexió Xortà-Serrella, i pel que comenteu i veig al mapa hi ha camí, aniré a buscar-lo i ja vos comentaré.

3. Les sendes que jo he vist ixen de la pista que baixa a Guadalest, però mai les he caminat. Si les fas conta-mos que tal.

4. Després de la demanda que hi ha hagut al facebook d'informació preguntant per la connexió Xortà-Serrella, anem a aclarir-ho: des del castell de Serrella podem seguir la pista forestal en direcció oest. Anirem per cresta fins arribar a un punt on la pista comença a descendir per la dreta, nosaltres seguirem per un sender en el mateix sentit de la marxa pel qual accedirem al canal de la Mallà del Llop. Modifique l'entrada adjuntant el mapa.