La Pica d'Estats

La Pica d’Estats, amb 3.143m d’alçada, situada al pirineu català (Lleida), és el cim mític i més alt de Catalunya i dels Països Catalans, frontera natural amb França i un dels paisatges de muntanya més bonic i encisador que pugues trobar-te arreu del mon. La Pica d'Estats es troba entre la comarca del Pallars Sobirà i el departament d'Arieja, situada al final de la Vallferrera i de la ribera de Sotllo. Està formada per tres pics, poc separats l'un de l'altre: el pic central i més alt (3.143 m), el pic occidental o pic de Verdaguer (3.131 m) i el pic oriental o punta Gabarró (3.115 m), que és el vèrtex geodèsic.
La paret sud de la muntanya forma el frontal del circ glacial on s'ubica l'estany d'Estats. La carena coincideix exactament amb la frontera entre Espanya i França, amb una orientació general que va de nord, nord-oest a sud-est.

Des de Llavorsí seguirem amb el cotxe el curs de la Noguera de Vallferrera passant per Alins i Areu, on agafarem una pista forestal poc transitable fins arribar al pla de Boet, on podrem aparcar el cotxe.

Camí de la Pica

Mapa detallat, perfil i estadístiquesCom arribar-hi

Creuarem ja a peu el pont de Boet per a creuar el barranc d’Arcalis i començarem a pujar fins al menut refugi de Vallferrera per una zona amb elevada frondositat; agafarem aigua de la font del refugi i seguirem cap amunt, seguint el cartell indicador de l’estany de Sotlo. El sender, en ziga-zaga, pren una costera prou considerable fins el Coll d´Areste (2.100m). Entrarem, ja amb una costera més suau, al barranc de Sotlo vorejant la torrentera per la part dreta, per tal de remuntar la vall.

Estany de Sotllo. Al fons i a la dreta, la Pica

Cascades camí dels estanys

Gaudirem d’unes boniques cascades i per fi arribarem a la vall, on bordejarem els estanys de Sotllo i Estats, i pujarem per una forta pedrera buscant sempre l’esquerra.

Creuarem una gelera i ens enfrontarem a una forta i dura costera en ziga-zaga, i encaixonats entre les vessants del pic del Sotllo i el pic Verdaguer arribarem al port de Sotllo, on disposarem d’unes fantàstiques vistes de la vall de Vallferrera.

Des del port de Sotllo podrem agafar la cresteria que arriba amb dificultat al pic Verdaguer (3.131m) i, des d’ací, enllaçar amb la cresta cimera de la Pica d´Estats (3.143).

Crestall del Verdaguer

Xemeneia camí del Verdaguer

Cresta del Verdaguer
Pic del Verdaguer

Vall del barranc del Sotllo

Davallant del Verdaguer camí de la Pica d'Estats

Panoràmica de la Pica Estant

Pica d'Estats

Una altra alternativa per a pujar des del port de Sotllo és seguir la ruta clàssica, internant-nos en territori francès buscant el coll de Riufred. Així, descendirem en direcció est creuant unes quantes glaceres fins remuntar el coll de Riufred (2.978 m).

El Verdaguer, a l'esquerra el Montcalm

Coll de Riufred, Al fons, la Pica i el Verdaguer

Al capdamunt del Montcalm. Coll de Riufred, Al fons, la Pica i el Verdaguer

Al capdamunt del Montcalm. Coll de Riufred, Al fons, la Pica i el Verdaguer

Deixant a la dreta la lloma del Montcalm, que aprofitarem per guanyar desprès d'una breu però feixuga ascensió, remuntarem per la via francesa el coll del Sotllo, per on davallarem de nou a la vall Ferrera.

El Montcalm
Remuntant el coll del Sotllo per la via francesa

Comentaris

1. UnA ruta molt interesant i recomanable. Jo la vaig fer a l'estiu però en dos jornades, dormint a l'estany de Sotllo. Vaig pujar per la part francesa i baixar per on tu comentes. Vos la recomane a tots, encara que la primera part em va semblar prou dura.

ResponElimina
  2. La opció que no vos recomane per experiència és l'ascens a la Pica per la cresta, passant pel pic de Sotllo, la vaig fer i em va semblar prou perillosa

3. Aquesta ruta és preciosa,ja desde l´inici al Pla de Boet rodejat de muntanyes, fa que siga un lloc especial. Al refugi sempre m´he trobat gent amable i pense que cal anar amb compte si ho fas en dues jornades ja que estan posant-se forts si muntes la tenda al costat del estany.El que recorde de la cresta que el porta al cim del verdaguer i posteriorment al cim de la pica, és que al principi tens un pas que crec és (II+) amb bons agarres,després crestejes sense grans dificultats i al final hi ha una xemeneia algo exposada que pot impressionar prou.

4. Mai es prou el que t'expliquen de la Pica d'Estats... organicament viva i disposada sempre a que donis mitja volta i te'n tornis cap a casa...
    Del meu humil punt de vista, tant els fisicament mes preparats com els que no, que l'hem coronat en una jornada, estarem d'acord en que t'exigeix que li donis tot. Espectacular.