El Benicadell per Beniatjar

Fita de les valls d’Albaida i el Comtat, i per tant de les províncies de València i Alacant, es troba el Benicadell, gegant de pedra mític en el mon del senderisme amb 1.104 metres d’altura. Prendrem com a referència per a l’ascensió la casa forestal de les Planisses, accessible amb vehicles, encara que nosaltres farem la ruta des de Beniatjar, seguint el PR-V 213.1.

El Benicadell des de la Safor
Ens dirigirem a Beniatjar per la CV-60 (la carretera d’Albaida - Gandia) i ens desviarem per l’eixida del Ràfol de Salem i Castelló de Rugat. Continuarem cap al sud fins arribar a Beniatjar. Eixirem ja a peu en direcció sud pel camí de les Fontetes, primer entre bancals d'oliveres, després entre pinedes, fins un encreuament, on triarem el de la dreta, senyalitzat amb el PRV-213. Junt a la primera corba veurem un sender que ens servirà per retallar un tram de pista, que prompte tornarem a retrobar. Uns pocs metres després veurem un sender a la dreta que, en ziga-zaga, ens portarà fins les Fontetes (661 m), un àrea recreativa on, a l'ombra de frondosos arbres, podrem poar aigua a les dues fonts que hi ha, una que brolla generosament i on figura la data 1916, i una altra, ja fora de la zona de taules, que compta amb una basseta. Obviarem un sender que en direcció sud també puja al Benicadell per la casa de Panalma, i pujarem  cap al nord-oest buscant la casa de les Planisses.

Una altra opció, si vos voleu evitar un tram de sender i pista fins la casa les Planisses, és girar, amb el cotxe, per un camí de terra que hi ha entre la carretera entre Beniatjar i Ràfol de Salem, a 2 quilòmetres d’aquest últim. Seguirem el camí de terra durant poc més de dos quilòmetres i prendrem un encreuament a la dreta, que ens durà fins la casa de les Planisses.

Mapa detallat, perfil i estadístiquesCom arribar-hi

Arribarem a una plana amb bancs on es troba la casa de les Planisses o com l'hem coneguda sempre, la casa del Guarda, al voltant de la qual hi ha un àrea recreativa. Ja a 720 metres sobre el nivell de la mar, seguirem una pista en direcció sud, travessant una barrera per als vehicles, que ens durà fins l'inici del sender del Benicadell, a la nostra esquerra. Després d’unes quantes revoltes el sender es dirigeix cap a l’oest i, després d’una corba de 180º, al poc assolirem l’encreuament de la nevera i el Benicadell.

Vista aèria de les Planisses

Camí del Benicadell

Temporalment ens dirigirem a la dreta (oest) per tal de visitar la nevera de gel del Benicadell, en perfecte estat de conservació i una de les millors de la província de València. Es tracta d'una construcció de planta circular amb 13 m de diàmetre exterior, construïda amb maçoneria i morter de calç. El mur perimetral, d’uns 2 m d’alçada i un gruix d’uns 1.3 m, presenta quatre portes d’arc de mig punt orientades als punts cardinals. El pou, de 10.2 m de diàmetre i 7.9 m de profunditat des del nivell del sòl, compta amb una capacitat estimada de 640 m3. Es troba enlluït per la part superior amb morter de calç i molt envaït per la vegetació. La coberta, envoltada per l’hedra, és una falsa volta sense arcs de sustentació de 5.5 m d’alçada, amb naixement just a l’altura de les portes després d’un menut escaló. Presenta una obertura zenital, molt deteriorada i amb un diàmetre de 3 m. A prop es troben les restes d’una construcció i no massa lluny hi ha un ventisquer, on antigament es deixava acumular la neu en trànsit fins que era abocada a la nevera. Subministrava gel a les poblacions de la Costera i la Ribera, i sembla que fa ser utilitzada fins a les primeres dècades del segle XX.

La nevera del Benicadell

La nevera formava part d'una xarxa de neveres ubicades entre Beniatjar i Atzeneta d'Albaida, entre les quals es trobaven les del corral de Penalba, de Penyes Albes, de Terrateig, de Porrinxons, de Tormo, de Ràfol, de Carcaixent, del corral de Diego, de la Lloma Solaneta, del Palmar, d'Atzeneta o de la Solana, que juntament a les neveres de la Barcella, del Paller, de l'Alt de la Sima o del Frontó, ubicades a terme de Salem, ens demostren la gran importància que el comerç del gel va tindre a la comarca entre els segles XVII i XIX.

Tornarem els nostres passos en direcció est. Poc abans d'arribar a la cresta final del cim del Benicadell ens trobarem a un menut replà, on hi ha un pou, encara amb aigua, restaurat i tancat per a evitar caigudes. Es tracta d'un dels elements arquitectònics més rellevants del paratge, molt emblemàtic per figurar ja al segle XVIII a les Observacions del botànic Cavanilles: "on concorren les aigües de pluja i neu foses; té uns 20 pams de profunditat i l'aigua dispara llavors de la seua boca a 14 pams".

A continuació caldrà fer una última trepada, on passarem per un pas estret no recomanable per a gent amb vertigen però sense cap dificultat.

Cresteria del Benicadell.

Per fi assolirem el cim del Benicadell, 1.104 metres per damunt d’una increïble panoràmica on destaca l’embassament de Beniarrés al sud i la serra Mariola a l‘oest.

Beniarrés des del Benicadell

Per a tornar ens dirigirem de nou fins la pista forestal, però girarem per l’esquerra, en direcció oest, seguint el sender de les Fontetes. En poc més de 10 minuts veurem a la nostra dreta un sender que es dirigeix cap al nord, que resseguirem. Passarem junt l'abandonada casa de Panalma, on tindreu que triar entre seguir un sender que per l'esquerra es dirigeix cap a Beniatjar, o be seguir recte uns 15 minuts fins les Fontetes, des d'on tornarem a Beniatjar per on havíem pujat.

Accés final a la cresta del Benicadell

Rutes relacionades:

Comentaris

1. Un de Castelló de Rugat4 d’octubre del 2010, a les 1:05

Ei, ja tardàveu massa en traure la millor ruta de muntanya d'Espanya, el Benicadell. L'altra ruta que haveu tret, la del Regall, està chula, pero esta és espectacular, sobre tot quan arribes dalt i contemples la vista. Increible.
    Només afegir que des del cim hi ha camí cap a l'oest, passant per la nevera, que es dirigeix a Atzeneta d'Albaida.
    Felicitats pel blog, aci teniu un fan des de Castelló de Rugat

ResponElimina
  2. Desde Rafol es pot enllaçar amb la caseta forestal,desde el calvari naix un sender espectacular per la seua vegetaçio,que va a parar uns pocs metres abans de la caseta forestal.

3. Molt bona informació. Gracies. avui he estat en el cim.

4. Rutes relacionades, sense l·l.