GR-7 Fredes - Vallibona - Morella

Ens anem a Castelló a recórrer les tres primeres etapes del GR-7 al País Valencià, de Fredes a Vallibona i de Vallibona a Morella, resumides en  dues jornades d’uns 20 quilòmetres cadascuna. Són etapes que no podem qualificar més que de boniques, verdes i sorprenents, aptes per a fer fins i tot a l'estiu (amb precaució per la calor).

El GR-7 és un sender de llarg recorregut que travessa la Península des d'Andorra fins a Gibraltar. Iniciat l'any 1974, després d'abandonar Catalunya per Paüls accedeix al País Valencià pels impressionants Ports de Tortosa i Beseit. Passa pels pobles de Fredes, el Boixar, Vallibona, Morella, Ares del Maestre, Benasal, Culla, Vistabella, Sant Joan de Penyagolosa, Villahermosa, Sant Vicent, Montanejos, Montan, Bejis, Arteas de Abajo, Arteas de Arriba, i accedeix a la província de València per Andilla, Xelva, Benagéber, Rebollar, Cortes de Pallás i Bocairent; per fi accedeix a Alacant per Alcoi, Onil, Castalla, Petrer, Elda, Monovar i Pinoso, pel qual ja accedeix a Múrcia.

Mapa detallat, perfil i estadístiques
Com arribar-hi

Per tal d'accedir a Fredes ens dirigirem a Vinaròs i prendrem la carretera que es dirigeix a la Sènia (Tarragona); seguirem les indicacions de l'embassament d'Ulldecona i seguirem la carretera que passa a prop del monestir de la Tinença i que ens du, per un port de muntanya, a Fredres, passant per l'urbanització Colònia Europa.
Ja que anem a fer de tirada les dues primeres etapes del GR7, Fredes-El Boixar-Vallibona, ens patejarem uns 21 quilòmetres en unes 5 hores de recorregut. Eixirem de Fredes per una pista forestal que naix a la font de la Roca (junt a l'entrada del poble) i que en menys de 5 quilòmetres ens portarà fins el Pinar Pla, on trobarem els senyals del GR-7. Abandonem el camí per seguir per un sender paral·lels al camí i una miqueta difús a l'inici. Ens endinsarem en una ampla vall i junt a un barranc seguirem sempre recte; temporalment anirem per un camí que abandonarem a un centenar de metres per creuar una porta de cerca que ens durà a un barranc, el de la Pasquala. Envoltants d'una forta espessor, seguirem caminant fins que, al fons, comencem a distingir el Boixar, al qual accedirem descendint pel barranc del Clot de la Canal.

El Boixar

Fins ací haurem tardat menys de 2 hores, així que cal fer un alt al camí i un merescut descans per esmorzar. Eixirem del Boixar per l'antic camí de Castell de Cabres, seguint un sender on cal obrir be els ulls, ja que no hi ha massa senyalització. Alternant trams de carretera i senda deixarem de llarg el mas de Pau i girarem pel tancat de l'Àguila. Poc a poc ens endinsarem a una espessa pineda que ens durà fins a la Devesa, després de creuar una porta a un tancat.
Assolirem un camí forestal que, tancat al trànsit per una cadena, ens porta fins al cau del riu Cérvol, el qual seguirem fins al mas de Roig. Amb el Turmell a l'horitzó, passarem junt el mas de Prades i, després de creuar un parell de tanques, descendirem paral·lels al barranc de la Gatellera, alternant trams de sender i llit de barranc; travessarem un dipòsit d'aigua i, després de passar junt al mas del Grau, accedirem a Vallibona, unes cinc hores després. Vallibona és un poble menut, molt tranquil, per no ser un poble de pas. Disposa de piscina municipal on podrem descansar i recuperar-nos, ja que a ens espera una nova etapa.

El descans del guerrer o la porquera del caminant :D

A l'endemà iniciem etapa, Vallibona-Morella. Són uns 17 quilòmetres i quasi 5 hores per davant. Eixim del poble seguint el curs riu Cérvol per asfalt fins creuar-lo i connectar a l'altra banda amb un sender de ferradura. A la primera bifurcació prendrem el ramal dret que ens durà fins un frondós bosc de carrasques. Prendrem la següent bifurcació a l'esquerra, entre bancals i boscos de carrasca i pinedes. Vorejarem l’espectacular barranc de la Pançana i creuarem una tanca. A uns 45 minuts triarem, a una bifurcació, el sender de la dreta que connecta amb la carretera de Vallibona, i que creuarem per continuar a l'altra banda per un sender empedrat. Passarem junt el mas de Santa Àgueda, on un camí ens durà fins al mas Cap d'Ombria.

Les vaques fan acte de presència

Sants al Peiró Trencat
Deixem el mas i ens dirigim al Tossal Gros, que destaca per les seues antenes. Prompte veurem una bifurcació, nosaltres girarem per la dreta, per baix del tossal, encara que la de l'esquerra puja el Tossal Gros i després de crestejar la vessant oest del mateix torna a connectar amb el GR-7 més endavant. Seguint les marques del GR creuarem un parell de tanques i passarem junt un mur fins que, ja amb vistes sobre Morella, ens duran fins al Peiró Trencat, una menuda construcció a l'interior de la qual es troben tres figures de sants.
Per la dreta un sender es dirigeix a Vallibona per la font de Bassiets, i que obviarem. Seguirem per una senda que, encara que connecta amb una pista, ràpidament abandonarem per continuar per un altre sender que descendeix, paral·lel al barranc de Fornós, fins el mas de Moreno. Amb Morella a la vista, accedirem a trams d'asfalt i connectarem amb un sender paral·lel al riu Bergantes. Amb el mas de la Canaleta a la vista i tres hores a les esquenes arribarem a la N-232 Vinaròs-Morella, la qual seguirem durant uns tres quilòmetres fins un desviament a l'esquerra que ens durà fins la Porta de Sant Mateu de Morella, on finalitzarem l'etapa (i la ruta). A veure si vos animeu a fer la següent etapa, Ares del Maestre – Benasal, i ens la conteu!

Morella

PD: Des de Fredes tenim dues opcions molt interessants, per un costat, continuar el tram del GR7 en direcció nord fins a Paüls, excursió que prompte pujarem al blog; per altra banda, pujar el Tossal dels Tres Reis (1.356 m): es tracta d'una elevació on es troben les fites d'Aragó, Catalunya i València, on segons conta la tradició parlaven els respectius reis sense necesitat d'eixir de les seues terres.